پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 17
کد خبر: ۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
به گزارش یاران نیوز، دست‌کاری افکار عمومی و گفتمان سازی جدید ورای فرهنگ جوامع، از ویژگی‌های بارز رسانه‌ها و مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی است. این‌گونه است که در راستای تحقق سیاست جهانی‌سازی، محتواها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که ملت‌ها از درون تهی شده و تعاریف واحدی از معانی برای همگان ایجاد می‌شود.

به گزارش بولتن نیوز، برنیز که به‌عنوان استاد ناپیدای دست‌کاری افکار عمومی لقب گرفته است، می‌گوید: قدرت دست‌کاری افکار عمومی ورای سیاست است: «بر ما حکومت شده، ذهن‌هایمان قالب گرفته‌شده، ذائقه‌مان شکل داده‌شده، افکارمان توصیه‌شده، آن‌هم عمدتاً توسط مردانی که هیچ‌گاه اسمشان را نشنیده‌ایم.»
 
تغییرات متأثر از محتواهای موجود در انواع شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و ... نمودی از همین شیوه تفکر و برنامه‌ریزی است.
 
آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای ساده‌شده از نتیجه دو ماه رصد و بررسی محتوای 10 کانال با محتوای عاشقانه و عاطفی، سه کانال با محتوای تصویرسازی از زن امروزی و پنج کانال با محتوای روانشناسی است.
 
بر اساس این پژوهش، کانال‌های موردبررسی همگی بالای بیست هزار نفر عضو دارند و میانگین تولید محتوای روزانه هر یک روزی 32 متن، تصویر و ... است. بازه زمانی ارسال محتوا در این کانال‌ها از ساعت 7 صبح تا یک بامداد است که بیشترین فراوانی ارسال محتوا ساعت 9 شب و 8 صبح بوده است.
 
خلاصه‌ای از نتایج پژوهش:
تصویری که از روابط عاشقانه در کانال‌های با این محتوا ترسیم‌شده است بر روابطی با ویژگی‌های زیر تأکید دارد:
ابزاری و کالایی شدن مفهوم عشق و معشوق
تأکید بر خود و منفعت محوری در حوزه روابط عاطفی
تأکید بر زجرآور بودن روابط عاشقانه در بلندمدت
تأکید بر عدم تعهد بنا بر تشخیص ضرورت
تأکید بر بی‌فرجامی صداقت در روابط عاطفی
تأکید بر زجر به‌عنوان اهرم فشار برطرف مقابل رابطه
 
تصویری که از زن امروزی و ویژگی‌هایش در کانال‌های موردبررسی، ارائه‌شده است:
زنی که باید از تمام قیدوبندهای جامعه رها شود
زنی که هرکجای زندگی تشخیص داد باید از آن خارج شود و این تنها راه آرامش اوست
زنی که باید هر چه سریع‌تر شیوه‌های دلبری و عشوه‌گری را بیاموزد
زنی که اندام و ظاهر کلیشه سازی شده رسانه‌ای نشانه مقبول بودنش است
زنی که از ظاهرش، اصالت و برتری می‌گیرد
زنی که باید به لذت برسد
زنی که باید در برابر دنیا بایستد
 
تصویری که کانال‌های با محتوای روانشناسی به مخاطب القا می‌کنند:
تا امروز هر چه داشتید، اشتباه بوده است
خودتان را نجات دهید اما با روشی که ما می‌گوییم
نفی باورها و ارزش‌ها برای رسیدن به لذت و آرامش
تأکید بر اصالت تنها بودن
 
بعد دیگر تأثیرگذاری و ایجاد سلیقه و ذائقه جدید در مخاطب، تبلیغات این کانال‌هاست که بر محتواهایی همچون دعانویسی، فال‌گیری، کازینو، درآمدهای میلیونی با روش‌های خاص و ... تأکیددارند. در این کانال‌ها علاوه بر محتوای مدیریت‌شده جهت بازتعریف جدید از مفاهیم، با تبلیغات نیازسازی‌های جدید نیز صورت می‌گیرد.
 
نتیجه:
آنچه این روزها در قالب محتوا در اختیار مخاطبان آن‌هم با فراوانی قابل‌توجه، قرار می‌گیرد در لایه‌های پنهان پیام در حال ایجاد تغییرات جدی در سبک زندگی و تعاملات انسانی ماست. این محتواها تعریف از عشق، تعریف از زن اصیل، تعریف از آرامش و راه‌های تحقق آن و ... را به‌طورجدی با تکرار و تولید محتوای اغواکننده، هدف قرار داده است.
مخاطب ما در حال مهندسی نامرئی ذهن در شبکه‌های اجتماعی است. پیام‌هایی که با استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای به‌خوبی در خدمت تغییر ذائقه مخاطب، تغییر گفتمان و ایجاد معانی جدید ذهنی برای کاربران است. این‌گونه است که دیگر عشق معنی دقیق و اصیلش را ازدست‌داده است. زن‌های ما اکثراً احساس تباه‌شدگی دارند و اکثر ما تصور می‌کنیم افسردگانی هستیم که روش‌های القاشده رسانه، ناجی ما خواهد بود و...
 
راهکار:
به کلیدواژهای متن‌ها دقت کنید.
حتماً سؤال مهم سواد رسانه‌ای که این «پیام چه سبک زندگی یا ارزشی را برای من ایجاد یا در من از بین می‌برد» را از خودتان بپرسید.
آنچه لابه‌لای محتواهای معمول به خوردتان داده می‌شود را کشف کنید.
تعریف ذهنی خودتان را از عناوین و معنای داشته باشید و اجازه ندهید برایتان معنا سازی‌های جدید که به قیمت جابه‌جایی ارزش‌ها صورت می‌گیرد، رخ دهد.
 
دکتر معصومه نصیری
خبرفارسی
نام:
ایمیل:
* نظر: