يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 16
کد خبر: ۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
سرنوشت 50 هزار خودرو فروخته شده
مسئله فروش خودرو توسط خودروسازان یکی از موضوعاتی است که مورد توجه دستگاه های نظارتی قرار گرفته است.......
به گزارش یاران نیوز به نقل از کارگر نیوز؛ مسئله فروش خودرو توسط خودروسازان یکی از موضوعاتی است که مورد توجه دستگاه های نظارتی قرار گرفته است. اینکه چرا خودروسازان قبل از انجام تعهدات قبلی خود اقدام به فروش خودرو نموده اند سوالی است که هنوز به طور مشخص پاسخی به آن داده نشده اهست. در همین خصوص بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی براین عقیده است که کلیه پیش فروش‌های فعلی خودروسازی خلاف قانون است. چرا که طبق قانون خودرو ساز زمانی می‌تواند پیش فروش کند که یا خودرو و یا قطعات آن را داشته باشد یا این که برای واردات قطعات خودرو ال سی باز شده باشد. این در حالی است که طبق اظهارنظر خودروسازان، به واسطه تحریم امکان ایفای تعهدات قبلی نیست ولی باز خودروسازان خودرو پیش فروش می‌کنند. از این رو این سوال همچنان وجود دارد که علت پیش فروش خودرو در هفته های اخیر چه بوده است؟

خودروسازان بخشی از مشکلات به وجود آمده را به موضوع تحریم که در اوایل سال جاری ربط می دهند. در این خصوص مصطفی خان کرمی، معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو ضمن عذرخواهی از مشتریان در خصوص تعهدات معوق می گوید:"اگر تولید نسبت به سال 96 رشدی هم نداشت و به میزان همان سال خودرو تولید می شد، پیش فروش های انجام شده نه تنها به تعهد معوق منجر نمی شد بلکه امکان عرضه خودروهای بیشتر هم وجود داشت."

در خصوص فروش خودروسازان صرفا انجام تعهدات قبلی و پیش فروش های جاری محل سوال نیست. بررسی ها نشان می دهد که در خصوص نوع فروش برخی از این خودروها نیز سوالات جدی مطرح است. به طور مثال طبق اسناد کدال، شرکت ایران خودرو از اول فروردین ماه 1396 تا آخر خرداد 1397 نزدیک به 50 هزار خودرو را که تماما بالای 45 میلیون تومان بوده و شامل فروش داخلی و صادراتی نیز می باشد با اختلاف قابل ملاحظه ای به صورت زیان ده فروخته است.

خودروهایی که نه تنها در نقطه سر به سر فروخته نشده اند بلکه با قیمتی کمتر از هزینه تمام شده(به غیر از هزینه های اداری) به فروش رفته اند. اگر این تعداد خودروها(به طور میانگین) 30 میلیون کمتر از قیمت منطقی شان(قیمت تمام شده + حاشیه سود کم) فروخته شده باشند در حدود 1500 میلیارد تومان زیان متوجه ایران خودرو شده است. قاعدتا این میزان زیان به سود برخی دیگر بوده است. حال سوال اینجا است که این میزان خودرو به چه کسانی و توسط چه کسانی به فروش رفته است.. 

 

معاونت فروش ایران خودرو بایستی در این خصوص پاسخگو باشد. معاونتی که مسئول آن نه تنها یک مدیر میانی است بلکه طبق اسناد موجود به ظاهر روابط بسیار نزدیکی با مدیرعامل ایران خودرو دارد. مصطفی خان کرمی علاوه بر سمت معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو در سه شرکت تابعه ایران خودرو عضو هیئت مدیره است. وی که برادر علی خان کرمی، مشاور رئیس حراست نهادریاست جمهوری است، در حال حاضر عضو هیئت مدیره سه شرکت لیزینگ ایرانیان، شرکت توسعه تجارت و خدمات خودرو و شرکت مشترک ایران خودرو اتومبیل پژو(ایکاپ)می باشد. 





خبرفارسی
نام:
ایمیل:
* نظر: