يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 26
کد خبر: ۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
بعد از حضور افراد امنیتی در شرکت های خودروسازی،
با چهل ساله شدن انقلاب اسلامی، یکی از مطالبات مردم از مسئولان این است که چرا علی رغم پیشرفت در صنایع بسیار مهم و"های تک" از جمله انرژی هسته ای، سلول های بنیادی، نانو، موشکی و ...
به گزارش یاران به نقل از کارگر نیوز، با چهل ساله شدن انقلاب اسلامی، یکی از مطالبات مردم از مسئولان این است که چرا علی رغم پیشرفت در صنایع بسیار مهم و"های تک" از جمله انرژی هسته ای، سلول های بنیادی، نانو، موشکی و ... هنوز صنعت خودروسازی قادر به تولید خودرو با کیفیت، به روز و با قیمت مناسب رقابتی نیست. چرا خودروسازان ملی علی رغم حمایت همه جانبه دولت طی چند دهه اخیر ولی هنوز بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیازشان وابسته به خارج است؟ پس مدیران خودروسازی طی دوره مدیریت خود چه دستاوردهای داشته اند؟ از این دست سوالات به وفور می توان طرح کرد و از مدیران خودروسازی پرسید. سوالات چالشی که ریشه در مدیریت صنعت خودرو دارد. 

شواهد و قرائن فراوانی وجود دارد که نشان می دهد که صنعت خودروسازی کشور بیش از آنکه یک بنگاه اقتصادی باشد، یک صنعت سیاسی است. به بیان دیگر صنعت خودرو بیش از آنکه به دنبال ارائه محصولات با کیفیت و رقابتی باشد، در جهت تامین منافع سیاسی و حزبی دولت ها تلاش می کند. برآیند این ساختار غلط، انتخاب مدیران سیاسی، برنامه های پوپولیستی و رویکردهای محافظه کارانه است. 

وجود سایه دولت بر سر صنعت خودرو، به تمام بخش های این صنعت تعمیم یافته است. همان طور انتخاب مدیران خودروسازی حاصل از یک فرآیند سیاسی است، همین مدیران نیز برای بقا در قدرت، گاها مدیران پایین دستی خود را براساس بده بستان های سیاسی انتخاب می کنند. 

در واقع گاها مدیران خودروسازی برای آنکه عمر دوران مدیریتی خود را طولانی تر کنند، با افراد پرنفوذ دولتی و حاکمیتی ایجاد منافع مشترک می کنند. از این روست که شاهد رفت و آمد چنین افراد پرنفوذ در برهه های زمانی مختلف، در شرکت های خودروسازی می باشیم. به عنوان نمونه می توان به حضور آقای"ی م" افسر رابط نظامی در چین در یکی از شرکت های تابعه خودروسازی اشاره کرد. طبق اسناد روزنامه رسمی آقای "ی م" در سال های 1393 و 1394 عضو هیئت مدیره شرکت توسعه تجارت و خدمات خودرو بوده است. این شرکت از شرکت های تابعه یکی از شرکت های خودروساز است و تامین قطعه مولتی مدیا خودروی چینی، یکی از پروژه های اصلی آن می باشد. لازم به ذکر است که چین یکی از اصلی ترین کشورهایی است که بخش قابل توجهی از قطعات CKD این شرکت خودروساز از این کشور وارد می شود.




خبرفارسی
نام:
ایمیل:
* نظر: